آموزش سئو کلمات کلیدی

آموزش پیدا کردن کلمات کلیدی برای سایت 6 راهکار کاربردی

با کمک GA4 می‌تونی ببینی چند نفر به سایتت سر می‌زنن، از کجا میان و چه کارایی تو سایتت انجام می‌دن. این کلمات معمولاً نرخ تبدیل بالایی دارند و به‌طور مستقیم منجر به فروش یا اقدام مشخصی می‌شوند. استفاده صحیح از آن‌ها در صفحات محصول و لندینگ‌پیج‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش فروش داشته باشد. البته بعضی متخصصان، معیار این دسته‌بندی را میزان جستجوی کلمات توسط کاربران در نظر می‌گیرند. هدف آن انتقال دانش عمیق درباره نحوه بهینه‌سازی محتوای وب، جذاب‌تر کردن آن برای موتورهای جستجو و افزایش دید آن برای مخاطب هدف است. با استفاده درست از این سه نوع کلمه کلیدی، می‌توانید محتوای خود را بهینه کنید و شانس خود را برای جذب ترافیک بیشتر افزایش دهید.

خوش‌بختانه طی سال‌های اخیر، با بهبود الگوریتم‌های موتورهای جستجو و توسعه دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن، باعث شده است که چنین مواردی کمتر و کم‌رنگ‌تر شوند. می‌توانید برای کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود بنویسید و می‌توانید برای موتورهای جستجو بنویسید. هفتاد تا هشتاد درصد جستجوگران، به لینک‌هایی که به صورت تبلیغ (با پرداخت پول) توسط موتورهای جستجو از جمله گوگل، نمایش داده می‌شوند، نگاه نمی‌کنند. بهینه‌سازی این پروفایل باعث می‌شه رتبه سایتت توی جستجوهای محلی بهتر بشه و ترافیک محلی بیشتری جذب کنی. برای اینکه مطمئن بشی سایتت برای موبایل بهینه‌ست، می‌تونی از ابزار Mobile-Friendly Test گوگل استفاده کنی.

این کلمات کلیدی، اگرچه حجم جستجوی کمتری دارند، اما به دلیل مشخص بودن نیت کاربر، نرخ تبدیل بالاتری دارند. کلمات کلیدی کوتاه  معمولا از یک یا دو کلمه تشکیل شده‌اند و به موضوعات کلی و عمومی اشاره دارند. این کلمات حجم جستجوی بالایی دارند؛ به عنوان مثال، عباراتی مانند کفش، غذا یا مسافرت از جمله کلمات کلیدی کوتاه هستند. یکی از مزایای اصلی استفاده از این نوع کلمات، امکان جذب تعداد زیادی از کاربران و ایجاد آگاهی از برند است. کلمات کلیدی همچنین به شما کمک می‌کنند تا مخاطبان خود را بهتر درک کنید.

برای اینکه بتوانید بهترین کلمات مرتبط را انتخاب کنید، باید طبق اصول خاصی پیش بروید که در قسمت‌های قبلی به آن‌ها اشاره کردیم. حال که با کلمات کلیدی و همچنین میزان اهمیت آن‌ها و ابزارهای مربوط به آن‌ها به طور کامل آشنا شدیم، نوبت به آشنایی هرچه بیشتر با نحوه انتخاب و تحقیق کلمات کلیدی می‌رسد. تحقیق کلمات کلیدی اصلا کار دشواری نبوده و شما در چند مرحله، می‌توانید این کار را انجام دهید. SEMrush، یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی پیشرفته است که اگرچه کاملاً رایگان نیست، اما به کاربران اجازه می‌دهد تا روزانه تا ۱۰ جست‌وجو را بدون هزینه انجام دهند. این ابزار، داده‌های گسترده‌ای مانند کلمات کلیدی مرتبط، روندهای جست‌وجو و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها برای کلمات کلیدی مختلف را ارائه می‌دهد.

بهینه‌سازی محتوا شامل استفاده از کلمات کلیدی در عنوان مطالب، پاراگراف‌ها و متن‌ها، ایجاد لینک‌های داخلی بین صفحات وبسایت و ایجاد محتوای مناسب برای کلمات کلیدی است. ابزارهای مختلفی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که شما می‌توانید از طریق آن‌ها برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی در راستای فعالیت خود اقدام کنید. در ادامه به معرفی چند ابزار تحقیق کلمات که به صورت رایگان خدمات ارائه می‌دهند را به شما معرفی می‌کنیم کژ بیشتر این ابزارها در دوره آموزش تحقیق کلمات کلیدی توضیح داده خواهند شد. یکی از بهترین ابزارها برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب ابزار keyword planner است. ابزار کیبورد پلنر ابزاری است که توسط گوگل ارائه شده است و به شما گروهی از کلمات کلیدی مهم و پر رقابت را به شما نشان می دهد.

با وارد کردن URL وب‌سایت‌های رقیب در ابزارهایی مثل SEMrush و Ahrefs می‌توانید به چنین فهرستی دست پیدا کنید. گوگل همواره به دنبال نمایش مفیدترین نتایج و هدایت شما به آن صفحات است و سعی می کنند کلمات پرتکرار و متداول را به شما پیشنهاد دهد. وقتی عبارتی به یکی از پیشنهادات گوگل بدل می شود، می توانیم به ارزش آن پی ببریم و نتیجه بگیریم که افراد زیادی به دنبال جست و جوی آن هستند. ابزارهایی مثل Screaming Frog بهت کمک می‌کنن تا بررسی کنی که کدوم صفحاتت عمق بیشتری دارن و نیاز به بهبود دارن. اگر صفحاتی خیلی عمیق بودن، بهتره با اضافه کردن لینک‌های داخلی یا تغییر ساختار، اونا رو به سطح سایت بیاری تا به راحتی دیده و ایندکس بشن. لینک‌های شکسته (Broken Links) همون لینک‌هایی هستن که وقتی کاربر روشون کلیک می‌کنه، به صفحه‌ای هدایت نمی‌شه و معمولاً با خطای 404 مواجه می‌شه.

برای آموزش بهتر هریک از این مفاهیم می‌توانید اصطلاحات زیر را مطالعه کنید و پس از شناخت مفاهیم در دوره تدوین استراتژی سئو آکادمی وبسیما شرکت کنید. در طول دو مرحله قبل با انبوهی از سوالات و ابهامات روبرو خواهیم شد، پیدا کردن جواب این سوالات و ایجاد ارتباط میان آنچه آموخته‌ایم ساده نیست و می‌تواند زمان زیادی را هدر دهد. بهتر است با شرکت در یک دوره آموزشی از دانش و تجربه افرادی که پیش از ما این مسیر را طی کردند بهره بگیریم. یکی دیگر از مشکلات آموزش‌های رایگان این است که مفاهیم را به صورت پراکنده در اختیار ما قرار می‌دهند. مثلا یک استوری در اینستاگرام درباره گوگل دیسکاور می‌بینیم و فردا مقاله‌ای با موضوع نقشه سایت را مطالعه می‌کنیم.

این فرآیند شامل پیدا کردن، دسته‌بندی و اولویت‌بندی کلمات کلیدی هست تا بتونی بهترین استراتژی ممکن رو برای محتوای سایتت بسازی. برای اینکه محتوای شما هم برای مخاطبان و هم برای گوگل جذاب باشد، کلمات کلیدی باید علاوه بر متن اصلی، در بخش‌های مهم صفحه مانند عنوان، توضیحات متا، تیترها و متن ALT تصاویر به‌کار بروند. مهم است که این کار به‌صورت متعادل انجام شود؛ استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی می‌تواند به خوانایی متن آسیب بزند و حتی باعث جریمه شدن صفحه توسط گوگل شود. کلمات کلیدی باید طبیعی، مرتبط و با چگالی مناسب توزیع شوند تا هم تجربه کاربری بهتری ایجاد شود و هم رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب کنید. انتخاب درست کلمات کلیدی و جای‌گذاری آن‌ها در بخش‌های مهم مانند عنوان، توضیحات متا، تیترهای فرعی و متن اصلی، به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع مقاله را بهتر درک کنند.

بینگ یکی از محصولات مایکروسافت است که ابزار تحقیق کلمه کلیدی مفیدی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از بخش Keyword Research در وبمستر تولز بینگ، کاربران می‌توانند کلمات کلیدی مرتبط، تعداد و روند جست‌وجوی آن‌ها را با درج کلمه کلیدی مورد نظر خود مشاهده کنند. این ابزار امکان سفارشی‌سازی بر اساس کشور، زبان و بازه زمانی را دارد، هرچند زبان فارسی در این بخش گنجانده نشده است. Google Keyword Planner یک ابزار رایگان از گوگل است که برای تحقیق و آنالیز کلمات کلیدی طراحی شده است. این ابزار تحقیق کلمه کلیدی ابتدا برای کمک به کاربران کمپین‌های تبلیغاتی AdWords ایجاد شد، اما برای پیدا کردن کلمات کلیدی ارگانیک نیز کاربرد دارد. Keyword Planner اطلاعاتی مانند حجم جست‌وجوی ماهانه محلی و جهانی و میزان رقابت برای کلمات کلیدی را نمایش می‌دهد.

یکی از ابزارهای دیگری که برای پیدا کردن کلمات کلیدی سوالی بسیار مشهور است، سایت Answer The Public است. این سایت بعد از وارد کردن عبارت مورد نظر تعداد بسیار زیادی از عبارات مورد جستجوی کاربران را به شما نمایش می‌دهد. اگر کلمه کلیدی خاصی را با هدف تولید ترافیک طبیعی انتخاب می‌کنید، بررسی «نرخ کلیک» (Click Through Rate | CTR) آن اهمیت زیادی دارد. نرخ کلیک کلمه کلیدی از طریق تقسیم تعداد کلیک‌های کاربران بر تعداد دفعات نمایش وب‌سایت به دست می‌آید. نقشه کلمات کلیدی یا همون Keyword Map یه روش سازماندهی‌شده برای تعیین اینه که هر کدوم از صفحات سایتت باید روی چه کلمات کلیدی تمرکز کنن.

منابع متنوع و جذابی برای یادگیری سئو وجود دارد و خوشبختانه بیشتر آنها رایگان هستند. مثلا در سایت آکادمی وبسیما می‌توانید به 200 مقاله، 30 ساعت ویدیو و 20 کتاب به صورت کاملا رایگان دسترسی داشته باشید و دانش اولیه برای ورود به حوزه سئو را فرا بگیرید. ولی زمانیکه تاثیر آن را در رشد و رونق کسب و کار خود مشاهده می‌کنید متوجه خواهید شد که ارزش این همه انرژی و هزینه را داشته است. در شروع آموزش و به ویژه با استفاده از منابع رایگان شما با انبوهی از مفاهیم و نکات تخصصی روبرو می‌شوید که موجب سردرگمی و دلسردی از یادگیری می‌شود. Ubersuggest ابزاری است که توسط Neil Patel ارائه شده و به شما کمک می‌کند تا ایده‌های جدیدی برای کلمات کلیدی پیدا کنید. حالا برای دانستن چگونه برای استفاده از این کلمات کلیدی در متن خود، فقط به صورت دستی به صفحات رتبه بندی برتر نگاه کنید و ببینید چگونه و کجا کلمات کلیدی را پوشش می دهند.

مثلاً کلماتی مانند «خرید کفش» یا «تلفن همراه» جزو کلمات کلیدی کوتاه به‌شمار می‌آیند. این نوع کلمات رقابت بالایی دارند و برای رسیدن به رتبه‌های بالا در نتایج جستجو، تلاش‌های بیشتری نیاز است. یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد در حین جستجوی کلمات کلیدی مرتکب می‌شوند این است که بیش از اندازه به ابزارها و اعداد و ارقام اعتماد می‌کنند. در کنار اصول سئو و بررسی صفحه نتایج جستجو، شما باید با مردم واقعی هم حرف بزنید. نیازهای آنها را ببینید و کلید واژه‌هایی که آنها در طی مکالماتشان استفاده می‌کنند را نیز مدنظر قرار دهید. این موضوع تا حدی درست است؛ استفاده از عبارات کلیدی‌ای که دقیقا منطبق با جستجوی کاربران هستند، از نظر یک متخصص سئو مهم‌ترین عامل در رتبه‎‌بندی وب‎سایت‌ها نیست.

زمانی که برای سئو و بهینه‌سازی سایت خود اقدام می‌کنید، بسیار اهمیت دارد که کلمات و عبارات کلیدی مناسبی را انتخاب کنید. این دوره آموزش تحقیق کلمات کلیدی به صورت کامل انجام این کار را آموزش می‌دهد تا کاربران با همه چیز در این زمینه آشنا شده و بتوانند برای بهینه‌سازی سایت خود اقدام کنند. خودتان را جای مشتری بگذارید و سعی کنید تمامی جنبه‌های کلیدی مرتبط با خدمت مورد ارائه را از دیدگاه او بررسی کنید. می‌توانید این عبارات کلیدی را به صورت ترکیب‌های مختلف در ابزارهای سئو وارد کنید و ببینید که کدام یک از آن‌ها برای شما عملکرد بهتری دارند. گوگل همیشه می‌گوید به صفحاتی که بهترین راه‌حل را برای عبارت مورد جستجوی کاربر ارائه می‌کند بیشترین رتبه را می‌دهد. یه قدم مهم توی تحقیق کلمات کلیدی اینه که نتایج جستجوی کلمه‌ای که می‌خوای هدف بگیری رو بررسی کنی تا بفهمی کاربرها دنبال چه نوع محتوایی هستن.

یاد گرفتن بیشتر درباره حجم جستجو بهت کمک می‌کنه که اولویت‌بندی درستی داشته باشی و کلمات کلیدی‌ای رو انتخاب کنی که بیشترین سود استراتژیک رو برای سایتت داشته باشن. پرسیدن این سوالات یه مرحله برنامه‌ریزی خیلی مهمه که تحقیق کلمات کلیدیت رو هدایت می‌کنه و بهت کمک می‌کنه محتوای بهتری بسازی. این پلاگین به صورت پیش‌فرض بر روی مرورگر کروم نصب شده است و شما می‌توانید به صورت کاملا رایگان از برخی از خدمات آن در این راستا استفاده کنید. عملکرد این ابزار به این صورت است که بعد از جستجوی هر کلمه در مرورگر گوگل کروم، کلمات کلیدی مرتبط با آن را که قبلا جستجو شده‌اند به شما نمایش می‌دهد. این ابزار اطلاعات بسیار مفیدی مثل priority, organic، CTR به شما می دهد.

بهترین کلمات کلیدی برای استراتژی ‌سئوی شما به مرتبط بودن‌، آتوریتی و volume آن بستگی دارد. شما‌ می‌خواهید کلمات کلیدی‌ای که بسیار جستجو می‌شوند را پیدا کنید تا بتوانید رقابت‌تان را بر این اساس پیش ببرید. در Keyword Planner‌، می‌توانید حجم جستجو و برآورد ترافیک را برای کلمات کلیدی مورد نظر خود دریافت کنید. سپس‌، اطلاعاتی را که از Keyword Planner پیدا کرده‌اید را بگیرید و از Google Trends برای پر کردن جاهای خالی لیست‌تان استفاده کنید. وقتی کوئری مناسب حوزه خودتان را پیدا کردید (یعنی کلماتی که بیشترین جستجو را در میان کاربران دارند)، به راحتی می‌توانید محتوای مناسب با آن را تولید کرده و توجه کاربران را به سایت خودتان جلب کنید. یک توفیق اجباری برای کسب و کارهای کوچک‌تر این است که برندهای بزرگ در اغلب موارد در کلمات کلیدی خود از نام برند استفاده می‌کنند.

بارها در مقالات مختلف و موضوعات مرتبط با آموزش سئو و جستجوی کلمات کلیدی گفته‌ایم که صفحه نتایج جستجوی گوگل را فراموش نکنید! SERP یا همان صفحه نتایج جستجو هرچیزی که بخواهید را در اختیار شما می‌گذارد. ابزار Keyword Magic Tool از SEMrush یکی از بهترین ابزارها برای جستجوی کلمات کلیدی سوالی است. این ابزار نه تنها مجموعه‌ای از کلمات کلیدی مرتبط را در اختیار شما قرار می‌دهد بلکه شما را قادر می‌کند با فیلتر کردن کلمه کلیدی اصلی + کلمات کلیدی سوالی جستجوی هدفمندتری داشته باشید. برای گوگل، از Google Search Console (GSC) استفاده کن—یه ابزار رایگان که بهت کمک می‌کنه عملکرد سایتت توی نتایج جستجوی گوگل رو بررسی، نگهداری و رفع اشکال کنی.

شما یاد خواهید گرفت که سئو یک فرآیند مستقل نیست بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از اکوسیستم جامع بازاریابی دیجیتال است. شما با تحقیق در مورد کلمات کلیدی آشنا هستید، اما چگونه می‌توانید این کار را به‌طور مؤثر انجام دهید؟ فرایند دقیق را بررسی کنید و با معیارهایی که باید در حین پیاده‌سازی آن در نظر بگیرید، آشنا شوید. این مهارت، پایه و اساس موفقیت توی سئو هست و اگه درست انجامش بدی، می‌تونی ترافیک واقعی و هدفمند به سایتت جذب کنی. Level 1 کلمات کلیدی سخت، level 2 کلمات کلیدی متوسط و level 3 کلمات کلیدی راحت را شامل میشود. استفاده غیرطبیعی و بیش از حد از کلمات کلیدی که به عنوان Keyword Stuffing شناخته می‌شود، می‌تواند به رتبه سایت شما در موتورهای جست‌وجو مانند گوگل آسیب برساند.

یکی از راه‌های خوب برای بهبود سئو، شناسایی این سوالاته و نوشتن محتوایی که به اونا جواب بده. از ابزارهایی مثل AnswerThePublic، Google Suggest یا حتی بخش People Also Ask گوگل استفاده کن تا بفهمی چه سوال‌هایی رو بیشتر می‌پرسن. بهتر است کلمه کلیدی اصلی را در ابتدای آن بیاورید تا سریعاً موضوع صفحه مشخص شود. این نکته در عنوان سئو (متا تایتل) هم مهم است و می‌تواند باعث جذب کلیک‌های بیشتر شود. این ابزار به شما امکان می‌دهد استراتژی کلمات کلیدی رقبا را نیز بررسی کنید.

برای مثال، اگر کاربری عباراتی مثل خرید گوشی ارزان را جستجو کند، نیت او به احتمال زیاد خرید است و محتوای شما باید به این نیاز پاسخ دهد. بررسی نتایج جستجو و محتوای صفحات برتر می‌تواند به شما کمک کند که بفهمید کاربران به دنبال چه نوع محتوایی هستند و نیت آن‌ها چیست. به عنوان مثال، عباراتی مانند خرید کفش ورزشی ارزان برای دویدن یا بهترین رستوران‌های گیاهی در تهران نمونه‌ای از کلمات کلیدی بلند هستند. به دلیل رقابت کمتر برای این نوع کلمات، وب‌سایت‌های کوچک‌تر شانس بیشتری برای رتبه ‌بندی دارند و این کلمات به طور خاص کاربران هدفمندتری را جذب می‌کنند. این یعنی کاربرانی که به دنبال این کلمات هستند، احتمالا آماده انجام اقداماتی مانند خرید هستند. کلمات کلیدی بلند شامل سه کلمه یا بیشتر هستند و به موضوعات خاص‌تر و دقیق‌تری اشاره دارند.

تبلیغات آنلاین برخلاف آنلاین، تاثیر مستقیم بر جستجوی نام برند ندارند ولی به شدت بر افزایش بازدید سایت و مهم شدن یک صفحه در آن موثر هستند. بارها تجربه کرده‌ایم که یک صفحه بعد از ورود بازدیدکنندگان زیاد از مجراهای تبلیغاتی به لندینگ مهمی در سایت تبدیل شده و حتی به عنوان یکی از Sitelinks های اصلی در گوگل نمایش داده می‌شود. همچنین صفحات ما در اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و لینکدین مستقیما شانس حضور در نتایج جستجو و کسب بازدیدکننده از گوگل را دارند. بازاریابی محتوا یعنی، فرآیند نگارش و انتشار محتوای متنی و بصری با هدف جذب مخاطب و مشتری برای کسب و کار. دقت کنیم که منظور ما از محتوا تنها متن نیست بلکه مجموعه‌ای از تصویر، ویدیو، فایل صوتی، اینفوگرافی، کتاب، المان‌های بصری و حتی ابزارهای کاربردی است.

پاسخ اینه که چیزی که تو می‌خوای برایش رتبه بگیری و چیزی که مخاطبت واقعاً می‌خواد، اغلب خیلی متفاوتن. تمرکز روی مخاطب و استفاده از داده‌های کلمات کلیدی برای بهبود این بینش‌ها، خیلی مؤثرتر از تمرکز روی یه سری کلمات کلیدی تصادفیه. این کلمات نشانه‌ای از نزدیک بودن کاربر به تصمیم‌گیری برای خرید هستند و به همین دلیل در استراتژی‌های تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال بسیار موثرند. از جمله کلمات کلیدی Transactional می‌توان به «خرید گوشی موبایل»، «رزرو هتل در مشهد»، «دانلود آهنگ جدید محسن چاوشی» و… اشاره کرد. برای افراد حرفه‌ای‌تر دوره‌های لینک سازی خارجی، سئو تکنیکال و تکنیک‌های حرفه‌ای سئو را پیشنهاد می‌کنیم.

اگر بتوانید برای سایتتان و محتواهایی که تولید میکنید کلمه کلیدی مناسبی را پیدا کنید شانس زیادی دارید تا مشتریانتان شما را راحت پیدا کنند. اگر محصول و خدماتی را ارائه می دهید که می خواهید مشتریانتان خیلی راحت شما را پیدا کنند باید از کلمه کلیدی مناسبی در سایت تان استفاده کنید. کلمات کلیدی اطلاعاتی زمانی استفاده می‌شوند که کاربران به دنبال دریافت اطلاعات یا پاسخ به سوالات خود هستند. این نوع کلمات شامل عباراتی مانند چگونه، چه چیزی و چرا می‌شوند؛ برای مثال، چگونه یک وب‌سایت بسازیم یا فواید ویتامین C. کلمات کلیدی اطلاعاتی به عبارت یا سوالاتی اشاره دارند که کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر درباره یک موضوع خاص بدون نیت خرید جست‌وجو می‌کنند. بعد از تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب ماهیت صفحات هدف نوبت به تولید و انتشار محتوا می‌رسد.

در این تحقیق، شما به دنبال کلماتی هستید که توسط کاربران بیشتر جستجو می‌شوند و همزمان رقابت کمتری دارند. مثلا اگر یک وب‌سایت جدید راه‌اندازی کرده‌اید، هدف‌گذاری بر روی کلمات کلیدی پر رقابت، مثل خرید گوشی می‌تواند بسیار دشوار باشد. خوب است بدانید که هیچ کلمه کلیدی «بهترینی» برای جستجوگرهایی مثل گوگل وجود ندارد‌. کلماتی که توسط مخاطبان شما بسیار جستجو‌ می‌شوند، دقیقا همان بهترین کیوردها هستند. با در نظر گرفتن این موضوع‌، شما‌ می‌توانید یک استراتژی طراحی کنید که کمک می‌کند تا صفحات سایت خود را در رتبه‌های بهتری قرار داده و میزان بازدیدتان را افزایش دهید. سختی کلمه کلیدی در ابزارهای مختلف ممکن است متفاوت باشد و نمی‌توان عدد دقیقی را به آن نسبت داد.

این‌ می‌تواند یک فرصت عالی برای‌تان باشد تا پیش از آن‌ها بتوانید جایگاه‌تان را روی آن کلمات در گوگل تثبیت کنید. بسته به اینکه در کجا استفاده شوند، طول ‌آن‌ها می‌تواند یک تا سه کلمه باشد. از طرف دیگر‌، کلمات کلیدی دم دراز، کیوردهایی هستند که معمولا شامل بیشتر از ۳ کلمه می‎شوند. مثلا «سئو چیست» یک کیورد اصلی است، در حالی که «روش‌هایی برای چاق شدن صورت» می‌تواند یک کلمه کلیدی دم دراز باشد. شما فقط‌ می‌خواهید با عباراتی روبه‌رو شوید که فکر‌ می‌کنید مشتریان بالقوه‌تان ممکن است از ‌آن‌ها برای جستجوی محتوای مربوط به آن موضوع خاص استفاده کنند. تحقیق برای به دست آوردن کلمات کلیدی یا همان کیورد ریسرچ (Keyword Research) مهم‌ترین قدم، پیش از آغاز تولید محتواست.

اما همیشه این رقبا، همان‌هایی نیستند که در صفحه نتایج جستجو، به عنوان رقیب کسب و کار شما شناخته می‌شوند. در این مطلب از مجله فرادرس به بررسی نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو و معرفی اصول و ابزارهای آن پرداختیم. حتی سوالات متداول صفحات محصول نیز می‌توانند به عنوان کلمات کلیدی سوالی مورد استفاده قرار بگیرند. اگر کسی در جستجوی اطلاعات خاصی در مورد محصول باشد این احتمال وجود دارد که او خریدار بالقوه‌ای باشد که در حال انجام بررسی پیش از خرید است. تحقیق و آنالیز کلمات کلیدی رقیب به ما کمک می‌کند بفهمیم رقیبان برای چه کلمات کلیدی مرتبطی توانسته‌اند رتبه کسب کنند. Keyword Tool بعنوان یک ابزار رایگان و قدرتمند می تواند به شما در یافتن کلمات کمک کند.

این ابزار امکان تحلیل دقیق هر کلمه کلیدی مثل میزان رقابت، حجم جستجوی ماهانه و حتی پیش‌بینی میزان ترافیک احتمالی را دارد. علاوه‌بر این، با قابلیت‌هایی مثل Keyword Gap می‌توانید شکاف‌های استراتژی خود نسبت به رقبا را پیدا کنید و فرصت‌های جدیدی برای بهبود رتبه‌بندی خود بیابید. در نتیجه، برای به حداکثر رساندن بازدهی کلمات کلیدی در مقالات، به جزئیات نحوه استفاده از آن‌ها توجه کنید. تمرکز بر کیفیت محتوا، جای‌گذاری مناسب کلمات کلیدی و اجتناب از تکرار بیش از حد، کلید موفقیت در بهینه‌سازی سایت و بهبود رتبه‌بندی در نتایج جستجو است. از طرف دیگر، باید از استفاده بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) خودداری کنید.

این امکان وجود دارد که یک سایت اینترنتی مرتبط با یک موقعیت مکانی ثبت شده در گوگل باشد و از این طریق شانس ما برای دیده شدن در جستجوهای محلی (مثلا عبارت “رستوران ایتالیایی میرداماد”) را افزایش دهد. برای اینکه محتوای ما شانس کسب رتبه در گوگل داشته باشد باید با اصول و استانداردهای سئو آشنا باشیم و هنگام نگارش به آنها توجه کنیم. البته Content Marketing محدود به تولید محتوا در سایت و انتظار برای کسب نتیجه نیست بلکه باید تلاش کنیم تا این محتوا به دست مخاطب مرتبط با خودش نیز برسد. با استفاده از لینک‌سازی داخلی می‌توانیم صفحاتی که موضوعات مشابه دارند را به هم مرتبط کرده و از این طریق قدرت و اعتبار بیشتری به آنها بدهیم. مثلا صفحات کفش مردانه، کفش زنانه و کفش اسپرت می‌توانند کلاسترهای جذابی برای پیلار اصلی سایت ما یعنی خرید کفش باشند.

وقتی که بدانید کاربران چه کلماتی را جستجو می‌کنند، می‌توانید محتوای خود را با آن‌ها هماهنگ کنید و محتوایی تولید کنید که نیازهای آن‌ها را به خوبی برآورده کند. یکی از بهترین ابزارها برای بررسی رتبه کلمه کلیدی در گوگل نرم‌افزار رنک ترکر است. این ابزار تحقیق کلمه کلیدی با دقت بالا جایگاه کلمات کلیدی را نشان می‌دهد. در رنک ترکر می‌توانید لیستی از کلمات کلیدی را وارد کنید و رتبه هر کدام را در گوگل ببینید. اگر شما جایگاه مناسبی در نتایج جستجوی گوگل داشته باشید این کاربران به سایت شما وارد شده و اطلاعات تکمیلی از محصول یا خدمت شما دریافت می‌کنند.

متن لنگر خوب توصیفی، به طور منطقی مختصر و مرتبط با صفحه ای است که در آن قرار دارد و به صفحه ای که به آن پیوند می دهد. زمینه پیوند را فراهم می کند و انتظارات را برای خوانندگان شما تعیین می کند. اگر به دو کلمه کلیدی مشابه برخورد کردید، یک راه آسان برای تعیین اینکه آیا آنها به یک صفحه تعلق دارند وجود دارد. بنابراین، برای مثال، اگر صفحات با رتبه برتر صفحات تجارت الکترونیک هستند و شما محصولاتی را در سایت خود ارائه نمی دهید، رتبه بندی بسیار سخت خواهد بود. نمودارها همچنین به شما نشان می دهند که آیا حجم جستجو تحت تأثیر فصلی بودن (نوسانات حجم جستجو در طول زمان های مختلف سال) قرار دارد یا خیر.

تراکم کلمات کلیدی باید به گونه‌ای باشد که هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو قابل قبول باشد. به طور کلی، استفاده متعادل و استراتژیک از کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا هم تجربه کاربری بهتری فراهم کنید و هم رتبه‌بندی سایت خود را بهبود بخشید. ✔️کلمات کلیدی ثانویه یا کلمات کلیدی فرعی مکمل‌هایی برای کلید واژه اصلی هستند. این کلمات از لحاظ معنایی نزدیک به کلید واژه اصلی بوده و به تنوع مقاله کمک می‌کنند. استفاده از این کلمات باعث می‌شود مقاله شما جامع‌تر به نظر برسد و موتورهای جستجو راحت‌تر موضوعات فرعی مرتبط را شناسایی کنند. این کلمات معمولاً در تیترها، پاراگراف‌های مختلف و حتی بخش‌هایی مانند توضیحات تصویر استفاده می‌شوند.

✔️در نهایت، کلمات کلیدی اضافی که معمولاً ارتباط کمتری نیز دارند، به شما اجازه می‌دهند که محتوای خود را از نظر کلمات و عبارات طولانی‌تر یا کم‌رقابت‌تر بهینه کنید. برخی از کلمات به شیوه‌های مختلفی نوشته می‌شوند و شما باید در نظر داشته باشید که کدام شکل نوشتار آن‌ها کاربرد بیشتری دارد و از آن برای کلمه کلیدی خود استفاده کنید. از طرف دیگر در برخی از بازه‌های زمانی، بعضی از عبارات یا کلمه‌ها حالت ترند شده و بسیار بیشتر از مواقع دیگر به کار برده می‌شوند. توجه داشته باشید که اگر هنوز طرز استفاده از کلمات کلیدی در سایت را نمی‌دانید، آموزش سئو در مشهد می‌تواند به شما کمک کند. این کلمات کلیدی معمولاً نام برند، نام محصولات خاص یا خدمات مرتبط با آن برند را در خود جای داده‌اند. به عنوان مثال، «نایکی کفش ورزشی» یا «آیفون ۱۵ اپل» کلمات کلیدی مرتبط با برند هستند.

این ابزار کلمه کلیدی ها را بر اساس مناطق، کشورها و همچنین تاریخ و زمان نشان می دهد. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، ابتدا به مخاطبان هدف خود و موضوعاتی که به آن‌ها علاقه‌مند هستند فکر کنید. از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner استفاده کنید تا ببینید کدام واژه‌ها یا عبارات در جست‌وجوها رایج هستند. تحلیل سایت‌های رقیب یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب است. می‌توانید از ابزارهایی مانند Ahrefs یا SEMrush استفاده کنید تا ببینید که رقبای شما از چه کلماتی برای جذب ترافیک استفاده می‌کنند.

اول باید ببینی که کلمات کلیدی‌ای که می‌خوای روشون کار کنی چقدر رقابت دارن و چه میزان جستجویی دارن. بعد از اون، باید بررسی کنی که آیا محتوای سایتت، بهینه‌سازی فنی و تجربه کاربریت به اندازه کافی قوی هست که بتونه با رقبا رقابت کنه یا نه. سئو سیگنال، یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی ایرانی است که علاوه بر ارائه کلمات کلیدی پیشنهادی، تخمین‌های دقیقی از حجم جست‌وجوی ماهانه به کاربران می‌دهد. این ابزار تحقیق کلمه کلیدی، تا ۲۰۰۰ کلمه مرتبط را بر اساس یک عبارت اصلی همراه با اطلاعات مربوط به سایت‌های برتر در رتبه‌بندی ارائه می‌دهد. کلمه کلیدی (Keyword) در بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO) کلمه یا عبارتی است که خلاصه‌ای از محتوای صفحه وب را ارائه می‌دهد و توسط کاربران در جست‌وجوهای آنلاین به کار می‌رود. کلمات کلیدی نقشی اساسی در هدایت ترافیک به وب‌سایت‌ها دارند، زیرا موتورهای جست‌وجو مانند Google از آن‌ها برای شناسایی و رتبه‌بندی صفحات در نتایج جست‌وجو استفاده می‌کنند.

در صورتیکه تجربه کار روی یک پروژه یا مطالعه شخصی را دارید پیشنهاد می‌کنیم متناسب با نیاز خود یکی از دوره‌های تخصصی مانند تدوین استراتژی، تولید محتوا یا سرچ کنسول را انتخاب کنید. تصور اینکه در کنار فعالیت و شغل اصلی خود (مثلا به عنوان مدیر کسب و کار) می‌توانیم آموزش سئو را هم دنبال کرده و خودمان این مهم را به دست بگیریم، شانس کمی برای موفقیت خواهیم داشت. در این روش یک محتوای متنی در قالب خبر یا مقاله را نگارش کرده و در رسانه‌های معتبر و پربازدید منتشر می‌کنیم. این سایت‌ها به واسطه بازدید زیاد و اعتبار دامنه بالا شانس زیادی برای کسب جایگاه دارند. البته هدف تنها دیده شدن محتوا نیست بلکه به ما اجازه می‌دهند که 1 تا 3 لینک ارجاعی به سایت خود هم داشته باشیم.

وبلاگ نویسی مهمان تمرین نوشتن و انتشار یک پست وبلاگ در وب سایت شخص یا شرکت دیگری است. مکان دیگری که میتوانید به دنبال الهام باشید، جعبه افراد نیز در SERP است. از آن برای یافتن کلمات و موضوعات فرعی که ممکن است ارزش افزودن به مقاله را داشته باشند، استفاده کنید. به عنوان مثال، در اینجا چند دسته از موضوعات کم رقابت در مورد بازاریابی ارائه شده است. ممکن است ادبیاتی که جامعه مخاطب شما با آن صحبت می‌کند، با چیزی که شما می‌شناسید کاملاً تفاوت داشته باشد. تنها با برقراری ارتباط با مردم است که می‌توانید مطمئن شوید که به دنبال چه چیزی می‌گردند.

پس حتماً کلمات کلیدی‌ای که رقبات کمتر بهشون توجه کردن رو هم توی برنامت بذار. اگر سوالی داشتید، آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید، حتما پاسخ خواهیم داد. تولید محتوای باکیفیت برای این کلمات، می‌تواند اعتماد مخاطب را جلب کرده و او را به خرید نزدیک‌تر کند. این دوره که توسط آکادمی WriterZen ارائه شده، به یادگیرندگان درک بنیادی از سئو، اهمیت آن در بازاریابی دیجیتال و بهترین شیوه‌ها برای پیاده‌سازی مؤثر آن را می‌دهد. اگه هدفت پیدا کردن یه رستوران برای ناهار باشه، گوگل با ویژگی "پیدا کردن مکان‌های بیشتر" بهت کمک می‌کنه.

هدف آن تقویت “اقتدار” صفحات شما در چشم گوگل و کمک به رتبه بندی صفحات شما است. اما نه تنها می توانید رتبه بندی کلمات کلیدی رقبای خود را ردیابی کنید، بلکه می توانید بر فعالیت کلی کلمات کلیدی رقبای خود نیز نظارت کنید. از ابزاری مانند Ahrefs Alerts استفاده کنید تا هر زمان که رقبای شما برای کلمه کلیدی جدیدی کار می کنند، اعلان دریافت کنید. یکی از مزایای کلیدی SOV این است که نوسانات در روند حجم جستجو را به حساب می آورد. بنابراین، اگر متوجه کاهش ترافیک شدید اما SOV بالا را حفظ کردید، نشان میدهد که این کاهش به دلیل کاهش محبوبیت کلی کلمات کلیدی است، نه کاهش اثربخشی SEO شما.

ساختار سایت و ماهیت هر صفحه را باید طوری انتخاب کنیم که با هدف کاربر از جستجو یکسان باشد در غیراینصورت شانس کمی برای کسب جایگاه داریم. مثلا اگر به کسی که “خرید کفش نایک” را جستجو کرده یک مقاله را پیشنهاد کنیم بعید است که جایگاه خوبی در گوگل بگیریم. حال تصور کنید که کاربر با موبایل وارد سایت شما شده ولی صفحات شما نمایش مناسبی در موبایل ندارند. رفتار کاربران هنگام جستجو یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای تعیین رضایت آنها از سایت شما خواهد بود. به عنوان مثال تصور کنید که فردی به دنبال خرید گوشی سامسونگ اس 23 باشد، اولین اقدام او احتمالا جستجوی همین عبارت در گوگل است.

ویژگی مثبت این ابزار پیشنهاد کلمات طولانی اما پر استفاده و مورد جست و جو در بین واژه های مختلف است. کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keywords) نرخ تبدیل بالایی دارند و رقابت بر سر آن ها کمتر است. آشنایی با SEO و فلسفه آن، چیزی نیست که مختص برنامه‌نویسان و طراحان سایت باشد. کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند.


این لینک